روشی جدید برای جلب توجه مشتریان
چگونه از روش تجزیه و تحلیل پیوسته (onjoint analysisc) به عنوان ابزاری برای تثبیت رشد ارگانیک استفاده میشود؟
![]() |
در نیمههای دهه اول ۲۰۰۰ دو جانز (Dow Jones) درصدد اعمال تغییراتی در روزنامه خود - وال استريت - برآمد. این مهم در شرایطی اتفاق افتاد که روزنامه در طول پنج سال قبل از آن سیری یکنواخت و گاهی اوقات نزولی در رشد تیراژ و درآمد حاصل از آن طی میکرد و در مجموع با یک اقتصاد بیمار مواجه بود. طی این دوران، وال استريت در صدد بود که ضمن حفظ خوانندگان اصلی پیشین خود، خوانندگان جدید به ویژه افراد جوان را که مورد توجه شرکتهای تبلیغاتی نیز بودند به خود جذب کند. دو جانز نیز با آگاهی از این موضوع میدانست که باید تغییراتی در روند کاری مجله ۱۲۵ ساله ایجاد کند؛ اما هدف مهمتر درک نیازهای در حال گسترش خوانندگان بخش کسبوکار بود که تا آن زمان روزنامه نتوانسته بود به این مهم دست یابد.
به بیان دیگر این روش به عنوان نگاه جدیدی به بخش مشتری معرفی میشود که البته امروزه یافتن شرکتی که در بخش مشتری چنین فعالیتهایی نداشته باشد تقریبا غیرممکن است. این گسترش خود
نشاندهنده این است که روش تجزیه و تحلیل پیوسته تنها روش رسیدن به این اطلاعات نیست؛ چراکه شرکتها دیدگاه مشخصی از مشتریان فعلی و آتی خود و همچنین نیازها و ارزشهای آنها دارند؛ اما به کمک این تکنیک بسیار هوشمندانهتر میتوانند به اموری چون اولویتبندی گروههای مصرفکنندگان و خدماتدهی به آنان برنامهریزی کنند.
چشماندازی به خریداران وسایل لوکس و قیمتی
در پی تغییراتی در میزان سود و وام پرداختی به مشتریان در یکی از بانکهای اروپایی، تعدادی از تعدیلکنندگان بخشهای مالی درخواست شفافسازی دقیق درمورد هزینههای مربوط به اخذ وام و پرداخت آن و همچنین تسهیلات ارائه شده به وامگیرندگان را داشتند؛ اما در این زمان نه تنها منبع اصلی کسب سود برای بانک از واگذاری وام به مشتریان حاصل نمیشد، بلکه این سود با فروش بیمههای از کار افتادگی تامین میشد که این مشکل بانک را در شرایطی قرار داده بود که نیاز به تغییرات اساسی در زمینههای پرداخت وام و حفاظت از سود آن، حس میشد در نتیجه تصمیم به بررسی مشکل پیشآمده با بهکارگیری روش تجزیه و تحلیل پیوسته و طبقهبندی مراجعین به بانک برحسب نیازهای آنها گرفته شد. برای مثال طبق این گروهبندی، طبقهای از مشتریان که تمایل به پرداخت سودهای بسیار محدود برای وام یا بیمه داشتند دیده شد که این گروه بسیار به قیمتها حساس بودند و همیشه به دنبال بهترین خدمات با کمترین قیمتها بودند در مقابل گروهی از متقاضیان بودند که در گروه بانکداری شخصی (personal banking) قرار میگرفتند. از خصوصیات مشترک افراد این گروه تمایل به شنیدن توصیهها و پیشنهادهای مناسب و جدید از طریق بانک بود که بنابر آنچه گفته شد حساسیت زیادی به قیمتها نشان نمیدادند. در واقع یکی از جنبههای جذاب استفاده از این تکنیک در این مورد خاص گستردگی نتایج مفید آن بود؛ اگرچه در ابتدا این بررسیها فقط برای حل مشکل حفاظت از سود انجام شد؛ اما بعدها نتایج مقبولی در ارتباط با واکنش مشتریان به افزایش قیمتها یا حتی زمینههای ذهنی آنها هنگام اخذ وام و پرداخت آن به دست داد که باعث شد درخورترین خدمات به گروههای مختلف عرضه شود.
تقسیمبندی گروهها برای رشد
در دورههايی که مخارج بسیار محتاطانه و طبق برنامه تعیین میشوند، بیشتر شرکتها و مراکز خدماتی به دنبال یافتن روشی هستند که از گستردگی دیدگاه مشتریان راهی برای رشد و کسب نتایج بهتر بیابند که روش تجزیه و تحلیل پیوسته (conjoint analysis) جلودار تمام این راهها است که با دقت زیاد نتایجش به شرکتها این امکان را میدهد که خدماتی را که از ابتدا برای مشتریان خود تعریف کردهاند، عملی سازند که برخی از این شرکتها بر این باورند راهی که از این طریق برای رشد ارگانیک نتایج هموار میگردد از طرق دیگر قابل دسترس نیست.بهطورکلی میتوان گفت روش تجزیه و تحلیل پیوسته که روشی کاملا سنتی و کارآمد معرفی میشود به عنوان ابزاری قدرتمند برای تحول اساسی در شرکتها و صنایع مختلف برای شناسايی فرصتهای بهتر و پیگیری این فرصتها شناخته شده است که جنبههای مثبت آن هم برای مشتریان هم برای صاحبان صنایع نمایان شده است.
مترجم: شادي درويش
منبع http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=293533