ليست تاليفات گروه نرم افزاری دانشگاه علم و صنعت

آمار و کنترل کيفيت:
• راهنماي نرم‏ا فزار Minitab 13.32
• راهنماي نرم‏افزار Statistica
• طراحی آزمایشات در Minitab (DOE)
• تحليل سيستم‏هاي اندازه‏گيري در Minitab (MSA)
• کنترل فرآيند آماري همگام با Minitab (SPC)
سيستم:
• راهنماي نرم‏افزار Power Designer
• مدلسازي داده‏ها در Erwin
كنترل پروژه:
• راهنماي نرم‏افزار MSProject2002
• راهنماي نرم‏افزار Primavera
• مديريت هزينه پروژه با نرم‌افزار MSP,Primavera
• راهنماي نرم‏افزار Primavera Expedition

شبيه‏سازي:
• راهنماي نرم‏افزار Arena
• راهنماي نرم‏افزار TaylorED
• راهنماي نرم‏افزار Taylor II
• راهنماي نرم‏افزار SLAM
چند منظوره:
• راهنماي نرم‏افزار QSB
• راهنماي نرم‏افزار DS
و:
• آموزش تحقيق در عمليات همراه با نرم‌افزار LINGO7
• بانكهاي اطلاعاتي در اکسل
• راهنماي نرم‏افزار EasyCASE
• راهنماي نرم‏افزارهاي طرحريزي
• راهنماي نرم‏افزارهاي زمانسنجي
& و كتاب :
كنترل فرآيند آماري همگام با نرم‏افزار SPC


نام نرم‌افزار: Microsoft Project 2002 Family

نام نرم‌افزار: Microsoft Project 2002 Family
موضوع: برنامه‌ريزي و کنترل پروژه
نرم‌افزار Microsoft Project که يکي از محصولات شرکت مايکروسافت مي‌باشد، مجموعه‌اي غني از ويژگي‌ها و ابزارهايي است که جهت افزايش توانايي کاربران در امور زمانبندي، مديريت تيمي، برنامه‌ريزي منابع، پيگيري پيشرفت و گزارش وضعيت پروژه‌ها فراهم آمده است.
پس از نسخه 2000 اين نرم‌افزار، شرکت مايکروسافت نيروي زيادي را جهت جمع‌آوري و سازماندهي نيازهاي مخاطبان خود از جمله مديران پروژه، متخصصان مديريت پروژه و کاربران نرم‌افزار و ... صرف نموده است که نتيجه اين تلاش‌ها در نسخه 2002 آن تجلي يافته است، و قابليت‌هاي زيادي را به نسخه قبلي افزوده است.
خانواده محصولات MS Project که اکنون توسعه يافته است شامل قسمت‌هاي زير مي‌باشد:
1. Microsoft Project Standard 2002: مجموعه‌اي از ابزارهاي مديريت، برنامه‌ريزي و کنترل پروژه را شامل مي‌شود. اين نسخه از نرم‌افزار براي کاربراني که به صورت منفرد و بر روي کامپيوتر شخصي از نرم‌افزار استفاده مي‌کنند توصيه مي‌شود.
2. Microsoft Project Professional 2002: اين نسخه از نرم‌افزار براي رفع نيازهاي سازمان‌هايي که Enterprise Project Management بهره مي‌گيرند طراحي شده است و علاوه بر تمامي قابليت‌هاي موجود در نسخه Standard، امکان همراه شدن با نسخه Server و استفاده از قابليت‌هاي تيمي آن را نيز دارد.
3. Microsoft Project Server 2002: اين محصول جديد مايکروسافت به‌عنوان سرويسگر مديريت تيمي و Enterprise Project Management عمل مي‌نمايد.اين نرم‌افزار داراي ويژگي‌هايي همچون: امنيت اطلاعات، به‌کارگيري سرويس‌هاي تيمي Microsoft SharePoint جهت سازماندهي، ذخيره‌سازي و پيگيري اطلاعات پروژه از جمله مستندات، نتايج، گزارشات و... به‌صورت متمرکز و ... مي‌باشد.
4. Microsoft Project Server Client Access License(CAL) : مجوز (ليسانس ) دسترسي يک کاربر به سرويس‌هاي MSP Server از طريق واسط تحت وب به نام MS Project Web Access مي‌باشد و بدين ترتيب کاربران مي‌تواند اطلاعات MSPServer را ملاحظه و به‌روز نمايند. اين اطلاعات شامل
Time Sheet‌ها، نتايج پيگيري و مستندات ذخيره شده است.

رويکردهاي مديريت پروژه در MSP
مجموعه نرم‌افزارهاي MSP 2002 در کنار يکديگر دو رويکرد در مديريت پروژه را پشتيباني مي‌کند.
1. Project Management: MS Project Standard به‌عنوان برنامه‌اي تک‌کاربره شامل قابليت‌هايي جهت پشتيباني اصول مديريت پروژه از جمله زمانبندي فعاليت‌ها، مديريت منابع، پيگيري پيشرفت و گزارش‌گيري پروژه مي‌باشد.
2. Enterprise Project Management: بـا بـه‌کارگيــري سـه نســخه Professional، Server و MSP Serve CAL در کنار يکديگر سازمان مي‌تواند به مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات پروژه بپردازد، به تبادل اطلاعات بين افراد و مسئولين مختلف بپردازد، از سازگاري داده‌هاي ورودي و گزارشات اطمينان حاصل نمايد و براحتي از طريق استخر منبع مرکزي شرکت به مديريت منابع بپردازد.


قابليت‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي و کنترل پروژه در خانواده MSProject 2002
• تعريف ساختار WBS
• تعريف مشخصات فعاليت‌ها
• تعريف پيشنيازي‌هاي بين فعاليت‌ها با روابط مختلف FF, SF, SS, FS
• تعريف محدوديت‌هاي زماني براي فعاليت‌ها
• تعريف تقويم کاري فعاليت‌ها
• زمانبندي خودکار فعاليت‌ها بر اساس تقويم کاري، محدوديت‌هاي زماني، روابط پيش‌نيازي و ... و نمايش آن در قالب نمودار گانت
• نمودار شبکه فعاليت‌ها
• تعريف منابع پروژه از جمله منابع مصرفي و منابع کاري (غير مصرفي)
در نسخه 2002 علاوه بر اين دو نوع منبع از منابع Generic (تخصصها) نيز مي‌توان استفاده نمود، بدين‌صورت که تخصص‌هاي مورد نياز فعاليت‌ها را با اين منابع مشخص نموده و سپس آنها را با منابع واقعي موجود در سازمان (Enterprise Resources) جايگزين مي‌کنيم.
• تعريف ميزان دسترسي به منابع و هزينه‌هاي استفاده از منابع
• تعريف تقويم کاري منابع
• گراف‌هاي منابع که ميزان کار منبع را در بازه‌هاي مختلف زماني نمايش مي‏دهند.
• تخصيص منابع با استفاده از گزينه‌هاي مختلف
• بازنگري تخصص‌ها و يافتن اضافه تخصيصهاي منابع با استفاده از نماهاي مختلف نرم‌افزار
• گزينه‌هاي مختلف جهت تسطيح و ويرايش تخصص‌ها و رفع تداخلات منابع
• تهيه طرح پايه پروژه که اساس مقايسه داده‌هاي واقعي پروژه و بررسي نحوه پيشرفت پروژه‌ها در مقايسه با برنامه است.
• ورود اطلاعات واقعي در مورد نحوه انجام فعاليت‌ها و سپس گزارش‌گيري و مقايسه اين مقادير با مقادير برنامه‌ريزي شده
• استفاده از تکنيک Earned Value براي پيگيري پيشرفت تحليل وضعيت پروژه
• به‌روز رساني برنامه اجرايي پروژه با توجه به واقعيت‌هاي اجرايي پروژه جهت تعديل تاخيرات و عقب‌ماندگي‌هاي فعاليت‌هاي پروژه
• دريافت و ارسال داده‌هاي مختلف بين MSP و نرم‌افزارهايي مانند Excel, Access و...
• ارسال و انتشار اطلاعات پروژه براي دست‌اندرکاران پروژه (از طريق MSP Server)


Primavera Project Planner

نام نرم‌افزار: Primavera Project Planner (P3e
موضوع: برنامه‌ريزي و کنترل پروژه

Primavera نرم‌افزاري قدرتمند در مديريت پروژه است که به‌طور وسيع و گسترده مورد توجه مهندسان درگير با امر مديريت پروژه قرار گرفته است. اين نرم‌افزار که با عنوان P3 معروف مي‌باشد، از سه کلمه که با حرف P شروع مي‌شود، تشکيل شده است:Primavera Project Planner
در حال حاضر آخرين نسخه موجود آن 3.1 مي‌باشد. اساس کار نرم‌افزار به اين ترتيب است که در صورت ورود اطلاعات اوليه درست و کامل خواهيد توانست گزارش‌ها و خروجي‌هاي مطلوبي را نيز دريافت کنيد.به‌عبارت ديگر اطلاعات پروژه رادر قالب يک بانک اطلاعاتي ديکشنري‌گرا ايجاد مي‌کنيم. از ويزگي‌هاي منحصر به فرد اين نرم‌افزار در مقابل ساير نرم‌افزارهاي کنترل پروژه (مانند TL, PS, MSP ) قابليت پروژه‌هاي گروهي آن است که بدان اهميت خاصي داده شده به‌طوري که در هنگام ساخت يک پروژه جديد، صريحا در اين مورد سوال مي‌شود:
قابليت‌هاي خوب اين نرم‌افزار:
• رسم نمودار گانت و نمودار PERT براي فعاليت‏ها
• قابليت فرمت‏دهي و سازماندهي و فيلتر بسيار خوب فعاليت‏ها و‏ ذخيره‌سازي Layout
• به‌کارگيري امکانات وسيع براي پروژه‏هاي گروهي
• داراي سيستم گروهي قوي براي پروژه‏ها، فعاليت‏ها و منابع
• مديريت اثر بخش منابع با نماي Resource Table, Resource Profile
• تسطيح قوي منابع، عمليات تسطيح داراي گزينه‏ها و جزئيات زيادي است که به آن انعطاف‌پذيري زيادي مي‌بخشد.
• خودکارسازي محاسبات هزينه با استفاده از AutoCost Rules
• کنترل زمانبندي و هزينه با استفاده از تکنيک Earned Value
• امکان تعريف کدهاي هزينه جهت پيگيري دقيق هزينه‏هاي پروژه
• ذخيره اطلاعات عملکرد هر دو
• ايجاد سطوح دسترسي براي امنيت استفاده چند کاربره
• 9 نوع فعاليت برا ي مدل‌سازي دقيق برنامه
• بيش از 150 جدول و گزارش ماتريس و گرافيکي از پيش تعريف شده
• تبادل داده با نرم‌افزار Info Maker براي ساختن گزارش‏هاي سفارشي جديد و ويرايش گزارش‌هاي پيش‌فرضP3
• امکان خواندن و نوشتن فايل‌هاي MPX براي تبادل داده با نرم‌افزار MSProject
• اين نرم‌افزار با قرار گرفتن در کنار نرم‌افزار Primavera Expedition امکان مديريت اطلاعات و مستندسازي پروژه را نيز تامين مي‏کند.


نام نرم‌افزار: S-Plus

نام نرم‌افزار: S-Plus
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

اين نرم‌افزار محصول سال‌هاي 1988-1999 است که از طرف شرکت Mathsoft تدوين شده است و ساختارش به گونه‌اي است که با نرم‌افزارهاي Office تبادل اطلاعاتي خوبي انجام مي‌دهد، يعني يک آيکون در آن نرم‌افزارها قرار مي‌دهد که مي‌توان در حال استفاده از آن نرم‌افزارها با S-Plus تبادل اطلاعاتي انجام داد.
قابليت‌هاي آن به شرح زير است:
• انجام آماره‌هاي توصيفي
• انجام انواع تست‌هاي ناپارامتري
• انجام آناليز واريانس يک‌طرفه و چندطرفه
• انجام رگرسيون خطي و غيرخطي
• رسم نمودارهاي کنترل وصفي و متغير
• قابليت تجزيه و تحليل سري‌هاي زماني
• رسم نمودارهاي دوبعدي و سه‌بعدي در انواع مختلف بالغ بر بيش از 100 نوع نمودار
• امکان برنامه‌نويسي در محيط نرم‌افزار


نام نرم‌افزار: SigmaPlot 2000

نام نرم‌افزار: SigmaPlot 2000
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

اين نرم‌افزار زيرمجموعه شرکت SPSS مي‌باشد. قابليت‌هاي آن به‌شرح زير است:
• ترسيم نمودارهاي با توابع سفارشي و دلخواه
• ترسيم نمودارهاي متنوع با امکانات ويرايشي فوق‌العاده زياد
• قاليت ايجاد کاربرگ Excel به‌طور مستقيم در داخل خود نرم‌افزار و استفاده از قابليت‌هاي نرم افزار Excel
• انجام آزمون فرض‌هاي t و t جفت‌شده
• انجام رگرسيون خطي و رگرسيون‌هاي غيرخطي فوق‌العاده متنوع (شايد بتوان گفت يکي از نرم افزارهاي قدر در امر انجام تحليل رگرسيوني باشد.)
• انجام آماره‌هاي توصيفي
اين نرم‌افزار صرفاً يک نرم‌افزار آماري است و نيز بعضي از قابليت‌هاي آماري آن نسبت به نرم‌افزارهاي ديگر قوي است از جمله محاسبه تحليل رگرسيوني.


نام نرم‌افزار: Statistica

نام نرم‌افزار: Statistica
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

از جمله نرم‌افزارهاي تخصصي آماري و کنترل کيفيت بوده که محصول شرکت Statsoft به آدرس اينترنتي WWW.Statsoft.com مي‌باشد. اين نرم‌افزار نسخه‌هاي گوناگوني دارد از جمله
4, 4.5, 5, 5.5 ودر حال حاضر نيز آخرين نسخه آن 6 مي‌باشد. و ناگفته نماند که آخرين نسخه کامل Statistica که تمام ماژول‌هاي آن به‌طور رايگان قابل نصب و کار کردن است نسخه 4.5 است و نسخه‌هاي بالاتر بعضي از ماژول‌ها را ندارند. و بايد جداگانه خريداري و نصب شوند.
قابليت‌ها:
• از جمله قابليت‌هاي خوب اين نرم‌افزار تقسيم‌بندي مباحث علمي و نرم‌افزاري تحت عنوان ماژول‌هاي مربوطه مي‌باشد.
• قابليت سفارشي‌شدن، خودکار عمل کردن و توسعه‌يافتن
• قابليت انجام آماره‌هاي توصيفي، ضريب همبستگي، محاسبه احتمالات و ...
• قابليت رسم و ارائه بيش از صدها نوع نمايش گرافيکي با اتصال پويا بين نمودارها و داده‌ها (يعني اتصالي که با تغيير داده‌ها نمودارها تغيير مي‌کند.)
• قابليت برازش انواع توزيع‌ها به داده‌هاي عددي.
• قابليت انجام آناليز واريانس و کوواريانس يک‌طرفه و چند طرفه
• انواع رگرسيون خصوصاً انجام رگرسيون با هزاران متغير
• قابليت انجام آناليز داده‌هاي ناپارامتري
• قابليت رسم نمودارهاي کنترل کيفيت و تحليل آنها و نيز ويرايش اين نمودارها
• قابليت تجزيه و تحليل سري‌هاي زماني و طراحي و تحليل آزمايشات
قابليت حل مسائل از طريق شبکه‌هاي عصبي و همچنين وجود يک سيستم خبره پيشنهاد کننده آسان و در دسترس


نام نرم‌افزار: PHStat

نام نرم‌افزار: PHStat
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

PHSTAT ماژولي است که به صورت Add-ins روي نرم‏افزار Excel نصب مي‏شود و به مباحث آماري و کنترل کيفيت مي‌پردازد.
قابليت‌هاي آن عبارتند از:
• توليد داده‌هاي تصادفي
• رسم نمودارهاي جعبه‌اي، شاخه و برگ
• محاسبه توزيع‌هاي احتمال
• محاسبه فواصل اطمينان براي ميانگين
• تعيين اندازه نمونه براي انجام تست ميانگين و نسبيت
• انجام آزمون فرضيه‌هاي مختلف
• انجام آزمون رتبه‌اي ويلکاکسون، کاي اسکور، کروسکال واليس
• رسم نمودارهاي P و R و
• انجام رگرسيون خطي ساده، چند متغيره و ...
مزيت اصلي اين نرم‏افزار شايد اين باشد که همراه Excel بوده و مباحث آماري را تا حد لازم حمايت مي‏کند و براي کساني که با نرم افزارهاي آماري کار نکرده‌اند و در عوض روي نرم‏افزار Excel تبحر لازم را دارند مي‌تواند مفيد باشد.


نام نرم‌افزار: Axume

نام نرم‌افزار: Axume
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

اين نرم‌افزارها محصول شرکت Mathsoft بوده و محيطي شبيه نرم‌افزار S-PLUS ديگر محصول اين شرکت دارد.
قابليت‌هاي آن عبارتند از:
• انجام آمار توصيفي
• محاسبه ضريب همبستگي
• انجام آناليز واريانس
• انجام رگرسيون خطي و غيرخطي
• قابليت رسم نمودارهاي تک متغيره، دوبعدي و سه‌بعدي متنوع و با امکانات ويرايشي فراواني
• ايجاد، فراخواني و ويرايش داده‌ها يا انتقال داده‌ها با استفاده از خاصيت Drag&Drop از نرم‌افزار Excel يا ساير نرم‌افزارهاي صفحه‌گسترده
اين نرم‏افزار هر چند که از لحاظ رسم نمودار قوي مي‌باشد ولي از لحاظ بحث‌هاي آماري و کيفيتي ضعيف‌تر از دو نرم‏افزار Minitab و Statistica مي‏باشد.


نام نرم‌افزار: SPSS

نام نرم‌افزار: SPSS
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

اين نرم‌افزار يکي از نرم‌افزارهاي تخصصي آمار مي‌باشد و بيشتر به بحث‌هاي آماري در حيطهء علوم اجتماعي، روانشناسي و علوم رفتاري و ... مي پردازد.
قابليت‌هاي آن به‌شرح زير است:
• تهيه خلاصه‌هاي آماري مانند گراف‌ها، جداول‌، آماره‌ها و ...
• انواع توابع رياضي مانند قدر مطلق، تابع علامت، لگاريتم، توابع مثلثاتي و ...
• تهيه انواع جداول سفارشي مانند جداول فراواني، فراواني تجمعي، درصد فراواني و ...
• انواع توزيع‌هاي آماري شامل توزيع‌هاي گسسته و پيوسته
• تهيه انواع طرح‌هاي آماري
• انجام آناليز واريانس يکطرفه، دوطرفه، چندطرفه و آناليز کوواريانس
• تکنيک‌هاي تجزيه و تحليل سري‌هاي زماني
• ايجاد داده‌هاي تصادفي و پيوسته
• محاسبه انواع آماره‌هاي توصيفي
• انواع آزمون‌هاي مرتبط با مقايسه ميانگين بين دو يا چند جامعه مستقل و وابسته
• قابليت مبادله اطلاعات با نرم‌افزارهاي ديگر
• برازش انواع مختلف رگرسيون
اين نرم‌افزار در بحث کنترل کيفيت نسبت به نرم‌افزارهاي Minitab و Statistica ضعيف بوده ولي در بحث آمار با آنها برابري مي‌کند.


نام نرم‌افزار: Minitab 13.32

نام نرم‌افزار: Minitab 13.32
موضوع: آمار و کنترل کيفيت

از جمله نرم‌افزارهاي تخصصي مباحث آماري و کنترل کيفيت بوده که محصول شرکت Minitab به ادرس اينترنتي WWW.Minitab.com مي‌باشد.
ودر نسخه‌هاي مختلف تحت Dos و Windows موجود مي‌باشد که در حال حاضر آخرين نسخه آن 13.32مي‌باشد.
قابليت‌ها:
7. احتمالات و توزيع‌هاي گسسته و پيوسته
8. شبيه‌سازي داده‌هاي تصادفي بر پايه توزيع‌هاي مختلف
9. آمار توصيفي
10. روش‌هاي گرافيکي جهت تشريح داده‌ها
11. تخمين‌هاي نقطه‌اي و فاصله اي و برآورد اماره‌هاي مربوطه
12. آناليز واريانس و تجزيه و تحليل مقادير باقيمانده و بررسي اثرپذيري حاصله از عوامل مختلف بر نمونه‌هاي جمع‌آوري شده
13. ابزارهاي تجزيه و تحليل سيستم‌هاي اندازه‌گيري
14. آزمون‌هاي ناپارامتري حول جوامع با پارامترها و توزيع نامشخص
15. پيش‌بيني و پيش‌گيري بر پايه رگرسيون خطي و سري‌هاي زماني
16. ابزارهاي کنترل کيفيت آماري شامل نمودار پارتو، نمودار علت و معلول، نمودار دنباله، نمودار چند متغير، نمودار متقارن و نمودارهاي کنترل
17. ابزارهاي طراحي و تحليل طرح‌هاي آزمايشي
18. ابزار تعيين اندازه نمونه و قدرت آزمون
19. ابزارهاي آناليز بقا و قابليت اطمينان
20. آناليزهاي چند متغيره
علاوه بر موارد ياد شده در بالا که مربوط به مباحث علمي نرم‌افزار بود از ديگر قابليت‌هاي نرم‌افزاري Minitab مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
• ارتباط با ديگر نرم‌افزارها مخصوصا نرم‌افزارهاي بانک اطلاعاتي (ODBC)
• اعمال توابع محاسباتي و رياضي و نيز امکان کارکردن با داده‌ها از جمله رتبه‌بندي، مرتب‌کردن فيلتر کردن داده‌ها، ادغام کردن کاربرگ‌ها و ....
• راهنمايي تحت عنوان Stat Guide (راهنماي آماري) که مباحث آماري کليه بحث‌هاي موجود در اين نسخه را به صورت Online در اختيار کاربر قرار مي‌دهد.
• و از ديگر قابليتهاي اين نسخه تعريف فايلي تحت عنوان پروژه مي‌باشد که چندين کاربرگ، نمودار، تحليل‌هاي آماري جدا و قالب‌بندي شده را در يک فايل پروژه ذخيره مي‌کند و با Project Manager کار مديريت آنها را دنبال مي‌کند.
نرم‌افزار Minitab در مقايسه با نرم‌افزارهاي مشابه از نظر توانايي نرم‌افزاري در حد معمول و متعادل است ولي از انجايي که کار با نرم‌افزار و ورود اطلاعات و مديريت انها نسبتا ساده است به عنوان يک نرم‌افزار کاربر پسند به‌شمار مي‌رود و در صنعت استفاده از آن به وفور مشاهده مي‌گردد.


نام نرم‌افزار: Rational Suite Enterprise


نام نرم‌افزار: Rational Suite Enterprise
موضوع: طراحي و مدل‌سازي سيستم

اين نرم‏افزار مجموعه کاملي از تمامي نرم‏افزارهايي است که يک پروسه تحليل، طراحي، پياده‌سازي و تست نرم‏افزار را پوشش مي‌دهند. اين نرم‏افزار حدوداً شامل 30 نرم‏افزار است که يک چرخه حيات توسعه را براي توسعه نرم‏افزار پشتيباني مي‌کند.
معروفترين نرم‏افزار اين مجموعه Rational Rose 2002 است. چند نرم‏افزار معروف اين مجموعه نرم‏افزار عبارتند از:
• Rational Rose 2002
نرم‏افزار مخصوص تحليل و طراحي شي‌گرا. اين نرم‏افزار داراي معماري سطوح چهارگانه است. اين سطوح عبارتند از:
3. نماي مورد کاربرد
4. نماي منطقي
5. نماي جزء
6. نماي پياده‌سازي و اجرا
که در هر يک از نماهاي فوق قادر به رسم برخي از نمودارهاي UML هستيم. براي مثال در نماي جزء ديگر قادر به رسم کلاس و دوره کاربرد نخواهيم بود. اين نرم‏افزار علاوه بر طراحي شي‌گرا مي‌تواند از مدل داده‌اي هم استفاده کند و مدل داده‌اي را توليد کند و به يک بانک اطلاعاتي اتصال يابد. در نهايت اين نرم‏افزار ابزار قدرتمندي در کد کردن و توليد کردن کدهاي مخصوص زبان شي‌گرايند. علاوه بر توليد کد از مدل قادر بر ايجاد مدل از روي کد هم هست. روي هم رفته اين محصول شرکت Rational ابزار قدرتمندي در تحليل و طراحي شي‌گراست به‌نحوي که به‌نوعي داعيه‌دار رويکرد شي‌گرا در تحليل و طراحي سيستم‌هاي اطلاعاتي است.
زبان‌هايي که اين نرم‏افزار پشتيباني مي‌کند عبارتند از Java,Oracle 8,VB,XML و...
اين نرم‏افزار قابليت ارتباط با فايل‌هاي XML را نيز داراست. قابليت گزارش‌دهي خودکار يا SODA اين نرم‏افزار از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‏افزار است که مي‌تواند گزارش‌هاي SODA را براي مدل شما توجيه کند.
• Rational SODA Forward
اين نرم‏افزار نوعي مولد گزارش است که گزارش‌هاي توسعه نرم‏افزار را به‌طور خودکار در نرم‏افزار MS Word ايجاد مي‌کند.
• SQL Anywhere
نرم‏افزار مخصوص کار بانک‌هاي اطلاعاتي محصول شرکت Sybase
• Rational Unifield Process
اين نرم‏افزار مرجع اصلي متدولوژي RUP در توسعه نرم‏افزار است با استفاده از اين نرم‏افزار مي‌توانيد با مفاهيم، اصول، گردش‌هاي کار و مديريت پروژه در RUP آشنا شويد. اين نرم‏افزار بهترين راهنما و آموزش درباره RUP است که مي‌توانيد در خلال کار با آن و مشاهده مثال‌هاي مطرح در اين نرم‏افزار با RUP آشنا شده و کار با آنرا آغاز کنيد.
• RUP Builder
از آنجا که متدولوژي RUP براي پروژه‌هاي نسبتاً بزرگ تدوين شده است. جامعيت خاصي در گامها، فازها و فعاليت‌هايش دارد. اين جامعيت در پروژه‌هاي کوچک، تيم توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد و زمان توسعه را بي‌دليل افزايش خواهد داد. بدين‌منظور شرکت Rational با ارائه نرم‏افزار RUP Builder درصدد سفارشي کردن RUP براي پروژه‌هاي کوچکتر است با اين نرم‏افزار با حفظ برخي از اصول و پايه‌هاي RUP مي‌توانيد آنرا براي پروژه خود سفارشي کرده و از برخي فعاليت‌هاي غير ضروري موجود در RUP صرفنظر کنيد.


نام نرم‌افزار: ERwin


نام نرم‌افزار: ERwin
موضوع: مدل‌سازي سيستم

Erwin ابزار مدل‌سازي (Case Tools) مي‏باشد که داراي قابليت‌هاي زير مي‌باشد:
1. پشتيباني از متدولوژي‌هاي مختلف مدل‌سازي براي طراحي
2. برقراري ارتباط با بانک‌هاي اطلاعاتي ساده و راحت مي‏باشد.
3. مستندسازي بسيار قوي
از جمله متدهاي مدل‌سازي داده مورد استفاده در Erwin به شرح زير است:
• IDEFX: اين متد توسط نيروي هوايي امريکا ابداع گرديد و هم اکنون در بسياري از نمايندگي‌هاي دولتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين در صنعت هوا فضا و سيستم‌هاي مالي نيز در گستره وسيعي از سازمان‌هاي بزرگ به کار برده مي‏شود.
• IE (Information Engineering): اين روش توسط جيمز مارتين، کلايو فينکشتاين و ديگران ابداع گرديد و در بسياري از صنايع استفاده مي‏شود.
اين دو روش براي مدل‌هاي داده‌اي بزرگ مناسب بوده و شناخت آنها براي ورود به عرصه مدل‌سازي ضروري به‌نظر مي‌رسد.
در ايجاد يک مدل فيزيکي ERwin، از هر دو نقش مدل فيزيکي پشتيباني مي‏کند.
1. توليد بانک اطلاعاتي فيزيکي
2. مستندسازي طراحي فيزيکي در برابر نيازهاي سيستم مورد مطالعه
با بررسي اين که مدل فيزيکي طراحي شده جوابگوي نيازمندي‌هاي اطلاعاتي سيستم مورد نظر مي‏باشد يا نه، محدوديت‌ها و قابليت توسعه بانک اطلاعاتي شناخته مي‏شود.
کاربرد اين نرم‏افزار براي:
• طراحان و مدل‌سازان داده‌اي بانک اطلاعاتي
• مدل‌سازان حرفه‌اي داده و توسعه‌دهندگان برنامه‌هاي کاربردي بر اساس IDEFLX و IE در Erwin
• کاربران حرفه‌اي متدولوژي‌هاي IDEFLX و IE به‌عنوان خصوصياتي از متدولوژيهاي IDEFLX و IE که به‌وسيله Erwin پشتيباني مي‏شود و نيز روابط بين اين متدولوژي‌ها.
اين نرم‏افزار بسياري از مدل‌هاي فرآيندي را پشتيباني کرده و با بسياري از تکنيک‌ها هم‌خواني دارد. به‌عنوان مثال Logic Word يک ابزار مدل‌سازي عملکردي را در اختيار شما مي‌گذارد، همچنين Erwin که از روش‌هاي IDEF0 و جريان کار IDEF3 و نمودار جريان داده (DFD) پشتيباني مي‏کند، که مي‌تواند همراه با Erwin جهت تکميل يک تحليل فرايندي در چند پروژه مدلسازي مورد استفاده قرار گيرند.


آشنايي با EPM (مديريت فرايند سازمان) و نحوه استفاده از آن در SixSigma

آشنايي با EPM (مديريت فرايند سازمان) و نحوه استفاده از آن در SixSigma

محصولات و خدماتي که براي يک سازمان و مشتريان آن، ارزش مي‌آفريند، از يک سري فعاليت‏ها تشکيل شده‌اند. از ترکيب و اتصال اين فعاليت‏ها و تاثيرات متقابل آنها بر هم، فرايندها بوجود مي‌آيند. اين ارتباطات بين فعاليت‏ها با جريان در قسمت‌هاي مختلف سازمان و واحدهاي آن به مشتري نهايي ختم مي‌شوند. ارتباط و اتصال ضعيف بين فعاليت‏ها، يا فرآيندهاي ضعيف در سازمان‌ها منجر به افزايش زمان سيکل، افزايش قيمت محصولات وخدمات، ايجاد نقص و عيب در توليد محصول يا ارائه خدمات و... مي‌شود که هم براي مشتري و هم براي توليدکننده، کاهش ارزش را به همراه دارد. با استفاده از اين متدولوژي تيم‌ها قادر خواهند بود فرايندهايي که بيشترين اهميت را دارند شناسايي کرده و ارتباط متقابل بين فرايندها که باعث کاهش ارزش مي‌شوند را درک کنند. همچنين تشخيص دهند که چه بهبودهايي براي رسيدن به خروجي و محصول مورد انتظار، ضروري است. در ادامه اين بحث، آموخته‌هايي در باره EPM و گام‌هاي کليدي مورد نياز براي رسيدن به موفقيت، معرفي شده و نشان خواهيم داد که چگونه EPM در پنج فاز عمده متدولوژي Six sigma يا چرخه DMAIC،کاربرد خواهد داشت. همانطور که اشاره شد، فرايندها از اتصال و ارتباط فعاليت‏ها با هم بوجود مي آيند و از ترکيب فرايندهاي ساده، فرايندهاي بزرگتر و پيچيده‏ترکه در نهايت، اين فرايندها به مشتري نهايي ختم خواهند شد. براي درک بيشتر اهميت فرايندها در يک سازمان يک خط مونتاژ ساده را در نظر بگيريد که از چندين مرحله تشکيل شده است.
1- Interprise Process Management
با انجام هر مرحله از مراحل مونتاژ اين محصول، ارزش افزوده‌اي در محصول ايجاد مي‌شود. هر کدام از اين مراحل علي رغم افزودن بر ارزش محصول، بالقوه مي‌توانند باعث اتلاف زمان، هزينه (از طريق ايجاد عيب يا دوباره کاري و...) نيز بشوند که در مجموع متضمن ضرر و خسارت خواهد شد.
فرايندهاي بزرگ از مجموع فرايندهاي کوچکتر حاصل مي‌شوند. با ديد ميکروسکوپيک به سازمان يا پروژه، مي‌توان هزاران هزار فعاليت و فرايند ريز و متوسط را شناسايي نمود. اما نگاه ماکروسکوپيک اغلب ارزشمندتر است. زيرا تمام فرايندها نبايد و نمي‌توانند شناسايي و مستند شده و بهبود يابند. بلکه در سازماني که يک پروژه Sixsigma در حال اجراست، اغلب فرايندهايي که مستقيما روي مشتري و کيفيت مورد انتظار او تاثير مي‌گذارند، براي مطالعه بيشتر و بهبود انتخاب مي‌شوند.
لازم به ذکر است که مشتريان هم شامل مشتري داخلي و هم شامل مشتري خارجي خواهند شد.
مديريت فرايند سازمان يک فرايند تکراري (چرخه‌اي) است که شامل 5 مرحله زير مي‌باشد. اين 5 مرحله به طور طبيعي با متدولوژي SixSigma مطابقت دارد.

1. شناسايي فرايند (Process Identification)
2. مستندسازي فرايند (Process Documentation)
3. تجزيه و تحليل فرايند (Process Analysis)
4. بهبود فرايند (Process Improvment)
5. پايش فرايند و بهبود مستمر آن (Process Monitoring and Continuous Improvement)

گام اول: شناسايي فرايند
شناسايي فرايند با درک روشن شما از مسئله‌اي که مي‌خواهيد به رفع آن بپردازيد، شروع مي‏شود. شما بايد نتايج مورد نظر خود و فرايند‌هاي بحراني و عواملي که روي نتايج خواسته شده موثرند را شناسايي کنيد. هدف از اين مرحله اين است که درک کنيد کدام فرايندها روي نتايج مطلوب شما تاثير گذارند.
در SixSigma اولين مرحله انتخاب و تعريف پروژه (Define) است. تيم SixSigma مسئوليت شناسايي پروژه‌ها، اولويت‌دهي به کارها و تعريف اهداف را در اين مرحله بر عهده دارد. حالتي را در نظر بگيريد که 5 پروژه در سازمان شناسايي شده که روي اهداف مورد نظر، (کاهش زمان سيکل، حذف نقص، کاهش منابع استفاده شده، بهبود رضايت مشتري و...) تاثير گذارند. براي تمام اين 5 پروژه شرايط مشکل شناسايي شده و سود و بهره ناشي از اجراي بهبود که متوجه سازمان خواهد شد تخمين زده شده‌اند. ولي نقشه فرايند (Process Map) يکي از اين پروژه‌ها از بقيه کاملتر است و اطلاعات کاملتري از نحوه انجام فعاليت‌ها در آن موجود است. تيمSixsigma پروژه اخير را انتخاب مي‌کند، زيرا براي فرايندي که اطلاعات بيشتري از آن در اختيار دارد، احتمال بيشتري براي موفقيت قائل است. به طور خلاصه در اين مرحله اهداف و استراتژي‌ها مشخص شده، فرايند‌هاي موثر بر آن (يا آنهايي که بيشترين تاثير را دارند) شناسايي شده، اطلاعات کافي از آنها کسب شده و شاخص‌هاي مفيد براي ارزيابي بيشتر فرايندها تعيين مي‌شود.

گام دوم: مستندسازي فرايندها
هدف از اين مرحله مستندسازي مراحل فرايند به‌منظور ايجاد يک سابقه- يک عکس- از چگونگي اجراي فرايند است. بسياري از سازمان‌ها از اين گام به‌عنوان وسيله‌اي براي استاندارد کردن فعاليت‌ها و روابط استفاده مي‌کنند. اين مستندات شامل دو عنصر است: نمايش تصويرط فرايند (مثل نقشه فرايند)، شاخص‌هاي کمي
شاخص‌هاي کمي مي‌تواند شامل اطلاعات مهمي از قبيل تعداد منبع مصرف شده در هر مرحله، ميانگين هزينه صرف شده در هر دوره از فعاليت‌ها و اينکه در کجا و چگونه ارزش افزوده يا کاسته مي‌شود، باشد. اغلب اين مرحله باعث ميشود تا وضعيت فرايند بيش از پيش روشن شود و منجر به خلق ايده‌هاي بهبود با سرعت بيشتر مي‌گردد.
اين مرحله با فاز اندازه‌گيري (Measure) پروژهSixsigms منطبق بوده و هدف از آن کمي کردن فرايند است، زيرا تا وقتي که نتوانيم چيزي را اندازه‏گيري کنيم اطاعات ما در مورد آن ناقص است. شاخص‌هاي کمي که براي ارزيابي و اندازه گيري فرايند در مرحله قبل تعريف شده مفيد شناخته شدند، در اين مرحله محاسبه خواهند شد. شاخص هايي از قبيل ميانگين و انحراف استاندارد فرايند، زمان سيکل، بازده فرآيند، نسبت کارآيي فرآيند (Cp يا Cpk)، شاخص تکرارپذيري سيستم اندازه‌گيري (R&R)، عدد رضايت مشتري و... هر عدد و شاخص که فرآيند مورد نظر را عددي و کمي کند.

گام سوم: تجزيه و تحليل فرآيند
در اين مرحله، تيم پروژه درک عميق‌تري از فرآيند کسب خواهند کرد. بوسيله شناسايي عوامل موثر بر فرايند از قبيل ورودي‌ها و مواد اوليه، کارکنان و پرسنل، سيستم اندازه‌گيري، شرايط و محيط، تجهيزات و تکنولوژي و... و اينکه کدام يک از اين عوامل، تاثير بيشتري بر روي فرايند خواهند داشت، متغيرهاي کليدي و حياتي روي کيفيت خروجي فرايند تعريف مي‌شوند. همچنين بايد در اين مرحله اثرات متقابل بين عوامل نيز مورد بررسي قرار گيرد. شايد بعضي از عوامل به تنهايي تاثير روي فرايند نداشته باشند ولي در ترکيب با ساير عوامل تاثيرگذار مي‌شوند.
از اطلاعات اين مرحله مي‌توان شاخص‌هاي جديد تعريف نمود و يا اينکه شاخص‌ها و مقاديري را که در فاز قبلي پايه‌گذاري شده بودند، اصلاح کرد. اين احتمال وجود داردکه در اين مرحله به علت مطالعات بيشتر و شناسايي برخي عوامل که تا به حال در مورد آنها اطلاعي وجود نداشت، شاخص‌هاي جديدي تعريف شود. اين مرحله با فاز Analyse يک پروژه Sixsigma کاملا مطابقت دارد.

گام چهارم: بهبود فرايند
هدف از اين گام, ارائه را ه حل و گزينه‌هايي براي بهبود و رسيدن به هدف تعريف شده است. در اين مرحله بر مبناي عوامل و متغيرهايي براي کيفيت فرايند مهم تلقي شده‌اند (مرحله قبل) و انجام محاسبات, آزمايشات و تحليل‌هاي بيشتر روي آنها, پيشنهاد بهبود ارائه مي‌شود. به‌عبارت ديگر در اين فاز, که با فاز Improvement يک پروژه SixSigma مطابقت کامل دارد, بايد تعيين نمود که متغيرها و عوامل موثر بر فرآيند در سطح و اندازه‏اي باشد تا خروجي فرآيند بهينه باشد. Black Belt ما در برنامه‌هاي Sixsigma، در دوره‌هاي زماني مختلف به انجام آزمايشاتي روي فرايند مي‌پردازند و با جمع آوري اطلاعات حاصل و اندازه‌گيري و انجام تحليل‌هاي آماري روي آنها اقدامات لازم براي بهبود فرايند را شناسايي مي‌کنند. (DDE)، مدل‌سازي و شبيه‌سازي فرايندها مي‌توانند در افزايش سرعت آزمايش و شناسايي ميزان تاثير هر فرصت و پيشنهاد بهبود بسيار موثر باشند.


تهیه جزوات

برای تهيه جزوات و نرم افزارهای مندرج شده می توانيد به محل گروه واقع در
تهران -نارمک-دانشگاه علم و صنعت- دانشکده صنايع- گروه نرم افزاری مراجعه کنيد
يا با تلفن ۷۳۹۱۳۰۴۱ تماس حاصل فرماييد.


منبع : Http://iesoft.ir