برند و برندینگ چیست؟ اهداف برندینگ
چند دهه قبل برندینگ به عنوان یک نام، شعار، سمبل یا طراحی استفاده می گردید که محصولات یا خدمات یک شرکت را معرفی می کرد. برند کلمه ای بود که باعث متمایز شدن محصولات یا خدمات از رقبا می گردید. امروزه برندینگ نسبت به قبل پیچیده تر شده است و از این رو در بازاریابی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
اگر بخواهیم که تعریف برندینگ را نسبت به قبل کامل تر کنیم، اینگونه می توان بیان کرد.
برند
برند احساس و ادراکی است که درباره یک محصول، یک ایده، یک فرد و یا یک سازمان در ذهن کاربران و مصرف کنندگان شکل میگیرد
برندینگ چیست؟
ابتدایی ترین مفهوم برای برندینگ به معنی دادن وعده در خصوص یک برند و سپس ارائه تعهد انجام آن کار می باشد.
در حقیقت برندینگ یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ, جزئی و یا تجاری است. یک استراتژی برندینگ موثر در یک بازار رقابتی فزاینده به شما حاشیه ی عمده می بخشد. اما حقیقتاً برندینگ به چه معناست و چگونه روی کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟
اگر بخواهیم دلایل پیشرفت یک شرکت و یا یک کارخانه را ارزیابی کنیم ، میتوانیم به وضعیت برند آن شرکت دقت کنیم که آیا محصولات این کارخانه یک برند شناخته شده است یا خیر ؟ بازخورد ها در رابطه با برندش چگونه بوده است ؟
برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی منظم است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده میشود. هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در آینده است. برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و انتخاب نمایند.
ابزارهاي برندسازی یا Branding
برای این منظور هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:
تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته بندی، رویدادها و اسپانسرینگ، خدمات مشتری.
تعریف برندسازی یا برندینگ از نظر بزرگان
به طور کلی برندینگ یا برندسازی، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده میگردد،بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش مییابد.
برندسازی یا برندینگ حاصل پیامها و گزارشهای رسانه هاست.
هر قدر تعداد این پیامها بیشتر و محتوای آنها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.
برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون
- جایگاه یابی و جایگاه سازی برند یا Brand Positioning،
- نامگذاری برند،
- انتخاب رنگ و طراحی شخصیت بصری برند( لوگو، آرم و…)،
- توسعه برند،
- ارزش برند و… میباشد.
برندینگ یک تصویر ذهنی در مشتری با خدمات و محصولات شما با شنیدن نام کارخانه یا کسب وکارتان می باشد که شامل لوگو، شعار، رنگ و غیره می باشد.
یک برندینگ چه کاری باید انجام دهد؟
برندینگ نه تنها می تواند بازار هدف شما را بشناسد تا رقبایتان را انتخاب کند بلکه کمک می کند به شما که بتوانید تنها ارائه دهنده راه حل های مشکلات خاص در آن حوزه باشید.
اهداف برندینگ چیست؟
- ایجاد پیام واضح
- تایید اعتبار شما
- ارتباط با مخاطب شما از طریق محصولات و خدمات
- تحریک افراد برای خرید
- ایجاد کاربران و مشتریان وفادار
- برندینگ و شناخت مشتریان
برای موفقیت در برندینگ، اول از همه نیاز است که مشتریان و چشم اندازهای خود را بشناسید. این با یکپارچه سازی استراتژی برند شما از طریق شرکتتان در هر نقطه از ارتباطات عمومی بدست می آید. در برندینگ شما به این فکر می کنید که چه کسی هستید، سازمان چیست و چه چیزی می خواهید ارائه بدهید. اگر برند می توانست صحبت کند، حتما به صورت زیر خود را معرفی می کرد:
من هستم ....
من وجود دارم چون...
اگر شما بدانید که من چه کسی هستم و چرا وجود دارم، حتما من را دوست خواهید داشت و من را خواهید خرید و به دوستان خود سفارش می کنید که من را بخرند.
هر موقع که مشتریان شما شروع به صحبت کردن در خصوص نام محصولات و خدماتتان می کنند، در واقع این برند شماست که در ذهن و قلب آن ها جای گرفته است و آن ها استفاده می کنند. این جایگیری که در اصل خود برندینگ است، براثر گذر زمان به وجود آمده است. این افراد همان مشتریان واقعی شما هستند که باید به درستی انتخاب شوند. مشتریان واقعی برند شما را در قلب خود جای می دهند.
اهمیت برندینگ چیست؟
یک برند قوی ارزشمند است چون می تواند باعث زیاد شدن مشتریان گردد. برای همین خیلی مهم است که زمان زیادی را صرف تحقیقات، تعریف و ساختن برند خود کنید. اگر تمامی این کارها به درستی و اصولی انجام شود، برند شما یک منبع معتبر و ارزشمند برای مشتریان واقعی تبدیل می گردد.
برندینگ جز ابتدایی آن در بازاریابی می باشد و بدون برندینگ شما وجود نخواهید داشت. برندینگ استراتژیکی است اما بازاریابی تاکتیکی می باشد. برای همین است که تعریف این دو موضوع بین کسب وکارها اهمیت زیادی پیدا کرده است.
برندینگ را یک راهنمایي برای شناخت اهداف کسب و کار تعریف می کنند. چون باعث می شود شما با برنامه بازاریابی متناسب با اهداف خود به خوبی همراستا شوید و استراتژی خود را به طور کامل انجام دهید.
تاثیر برند قبل از خرید اتفاق نمی افتد یعنی نمی توان تاثیر در زندگی مشتری را اندازه گرفت. آیا محصول یا خدمات شما همانطور که پیش بینی می کردید، به فروش می رود؟ کیفیت محصولات شما همانطور که قول داده بودید می باشد؟ تجربه انجام خدمات چگونه است؟ اگر شما برای هر سوالی بتوانید جواب مثبتی بدست بیاورید، یعنی اینکه می توانید مشتریان وفاداری بدست بیاورید.
برندینگ نه تنها می تواند باعث ایجاد مشتریان وفادار برای شما باشد، بلکه می تواند کارمندان شما را وفادارتر کند. برند به آن ها چیزی را می دهد که بهش اعتقاد دارند و به آن ها کمک می کند که هدف سازمان و کسب وکار خود را بهتر بشناسند.
مواردي که در ارزیابی برندینگ استفاده می شود
برندینگ می تواند گیج کننده باشد و همیشه این سوال وجود دارد که چگونه می توان فهميد آيا برند به اندازه کافی قوی بوده است که بتواند باعث ایجاد ارزش های داخلی و خارجی شود و در بازاریابی نیاز را ایجاد کند؟
- آیا برندینگ شما با بازار مخاطب شما مطابقت دارد؟
- آیا توانسته اید بدون تفکر زیاد به خواسته و هدف خود برسید؟
- آیا برند شما یکتایی چیزی را که پیشنهاد می دهید را بیان می کند؟
- آیا برند شما چیزی را که به که آن برای جذب مخاطب قول می دهید، عمل می کند؟
- آیا برند به ارزش محصولتان را به مشتری نشان می دهد؟
با دریافت پاسخ این سوالات و بررسی آن ها شما می توانید یک برنامه برندینگ برای خود ایجاد کنید.
کارکرد برندسازی چیست ؟
برندسازی تمام فعالیت هایی است که برای شکل دهی و ایجاد تصویری از شرکت تان در ذهن و دید مشتریان، انجام می دهید.
برندسازی کار پیچیده ای نیست، شما هم اکنون، با ساخت وبسایتی برای ارائه ی پیشنهادات و در معرض نمایش گذاشتن محصولات تان، طراحی تبلیغات و ترفیع محصولات و خدمات تان، انتخاب رنگ های مخصوصی که مرتبط با شرکت تان است، خلق و ایجاد لوگو، و برجسته کردن آن از طریق حساب هایی که در شبکه های اجتماعی دارید، در حال برندسازی برای شرکت خود هستید. به همین راحتی، شما از طریق برندینگ به تصورات و تصویری که مصرف کنندگان از برند شما دارند، شکل می دهید.
آن چیزی که مصرف کنندگان در مورد برند شما می گویند، واقعیت است ( و ممکن است با آن چیزی که شما در ذهن داشتید و دوست داشتید از برندتان اینگونه یاد شود، متفاوت باشد. ) آنچه مشتریان عنوان می کنند در واقع برداشتی است که با شنیدن اسم کسب و کار و شرکت شما در ذهن آنها تداعی می شود. این برداشت برگرفته از احساسی است که به واسطه ی تجربه ای که با برند شما داشته اند، شکل گرفته است، حال این تجربه ممکن است مثبت یا منفی باشد.
در واقع برندسازی به شما کمک می کند که تجربه ای مثبت را برای مصرف کنندگان تان خلق کنید تا آنها هیچ گاه نام برند شما را از خاطر نبرند. اما اگر به اصول برندسازی بی توجه باشید ممکن است ناخواسته منجر به ایجاد تجربه ای منفی و ناخوشایند شوید و مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید ، یا حداقل نتوانید مشتریانی وفادار داشته باشید.
به همین دلیل امروزه روندهای جدید در برندسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، امروزه شرکت ها به دنبال آن هستند که فرآیندهای برندینگ خود را به گونه ای طراحی کنند که هواخواهی برند خود را تقویت کنند.
هدف از برندسازی و برندینگ چیست ؟
هدف برندسازی آن است که به ساده ترین روش و خیلی راحت به مشتریان شما کمک کند تا متوجه شوند برند شما چه چیزی پیشنهاد می دهد و چه چیزی آن را از سایرین متمایز می کند. اما برندینگ فقط یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد ( USP ) نیست، بلکه ترکیبی از تمام روش هایی است که از طریق آنها با آنچه برندتان بر پایه ی آن استوار است، ارتباط برقرار می کنید.
وقتی لوگوی شرکت را طراحی کردید، هویت و شخصیت برند را مشخص نمودید و تن صدای برندتان را تعیین کردید، می توانید پیام برند را از طرق زیر به مخاطبان تان مخابره کنید :
- اتمسفر و محیط مغازه ی شما
- چگونگی رفتار کارکنان شما با مشتریان
- نوع لباس پوشیدن کارکنان تان
- محصولاتی که عرضه می کنید
- قیمتی که برای محصولات تان مشخص می کنید
- بسته بندی محصولات
- روابط عمومی
- گفت و شنودهای اجتماعی
- پست مستقیم
- اسپانسرشیپ یا حامی مالی شدن
- تبلیغات
- همکاری بدون سود
- برداشتی که مشتریان از مجموع این فرآیندها دارند برند شما را شکل می دهد.