مدل های مختلف تبلیغاتی در دنیای امروز - روش های جدید و اثرگذار دنیای تبلیغات
امروزه تبلیغات به یکی از عرصه های مهم اقتصادی تبدیل شده و همین امر لزوم توجه به آن را تشدید کرده است، با این حال این مقوله در دنیای امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است که نتیجه این امر پدید آمدن مدل ها و روش های گوناگون در این رابطه است. تحت این شرایط تنها شرکت هایی می توانند موفق عمل کنند که نسبت به اصول و روش های تبلیغات، آشنایی کامل داشته و بتوانند در این عرصه حضوری موفق داشته باشند.
توجه به این نکته ضروی است که تبلیغات بخشی از بازاریابی محصول محسوب شده و باید این امر در نظر گرفته شود. تصور اغلب افراد در این رابطه این است که تبلیغات، پدیده ای جدید است. با این حال بهتر است بدانید که سابقه این امر به زمان دادوستدهای اولیه باز می گردد، با این حال در طول زمان شکل امروزی و پیشرفته ای به خود گرفته است.
با توجه به نکاتی که در رابطه با اهمیت این امر بیان شد، در ادامه به معرفی و بررسی مدل های مختلف تبلیغاتی خواهیم پرداخت.
1-تبلیغات آنلاین
قرار دادن تبلیغات آنلاین به عنوان نخستین مدل در فهرست ما اگرچه به علت این امر که فضای اینترنت پدیده ای نسبتا جدید محسوب می شود، کمی عجیب به نظر می رسد با این حال معیار دسته بندی و نشان دهنده میزان اهمیت و کاربرد آن است. درواقع امروزه اکثر افراد به اینترنت دسترسی داشته و همین امر منجر به فضایی مناسب جهت دستیابی به اهداف تجاری شده است.
توجه داشته باشید که هر جایی که تعداد افراد زیاد باشد، می توانید آن را به فضایی برای فروش و تبلیغ محصول خود تبدیل کنید. بدون تردید هیچ مکانی به اندازه اینترنت جامعیت نداشته و همین امر باعث می شود شرکت ها الزام به حضور در این عرصه داشته باشند و با این حال نحوه انجام این امر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردا بوده و لازم است مورد توجه قرار گیرد.
در این رابطه توصیه می شود در تمامی شبکه های اجتماعی پرطرفدار حضور هدفمند داشته باشید. منظور از این امر این است که اقدامات خود را به نحوی حرفه ای سامان دهید تا برای کاربران جذاب شوید. همواره مشاهده شده است که برخی از شرکت ها صرفا هدف خود را فعال بودن گذاشته و باور دارند که این امر منجر به موفقیت آنها خواهد شد. با این حال واقعیت این است که هر شبکه اجتماعی از ویژگی ها و کاستی هایی برخوردار است و باید با توجه به آنها اقدامات خود را سامان بخشید.
برای مثال اینستاگرام، شبکه اجتماعی است که محوریت موضوعات آن تصویر است. تحت این شرایط در صورتی که خود را با این ویژگی هماهنگ نسازید، با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. باید توجه داشته باشید که در شبکه ای مانند اینستاگرام ضروری است که عکاسی حرفه ای در اختیار داشته باشید تا کیفیت تصاویر ارسالی از سطح مطلوبی برخوردار باشد و بتواند مخاطب را به خود جذب کند. با این حال محدوده زمانی ارسال مطالب از دیگر معیارهای تعیین کننده ای است که باید به نحوی منطقی و درست صورت گیرد.
توجه داشته باشید که لازم است مخاطب خود را همواره درگیر کنید تا خود را فراتر از یک دنبال کننده صفحه شما بداند. این امر در ایجاد پیوندی مناسب میان شما و بازار هدف تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت. با این حال تمامی این موارد نباید باعث شوند شما از ایجاد یک وب سایت برای خود غافل شوید. درواقع تحت هر شرایطی شما به این امر نیاز دارید و نباید از اهمیت آن غافل شوید. در آخر توصیه می شود که در رابطه با انواع شبکه های اجتماعی و ویژگی های هر یک اطلاعات لازم را کسب کرده تا بتوانید عملکرد خود را در هرکدام از آنها حرفه ای کنید.
2- تبلیغات در تلفن همراه
این امر یک واقعیت است که جامعیت تلفن همراه از اینترنت بیشتر است، به همین خاطر لازم است در راستای اهداف تجاری مورد استفاده قرار گیرد. در این رابطه توصیه می شود از اهمیت پیامک غافل نشوید. با این حال فراموش نکنید که در این رابطه زمان بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نباید اقداماتی را انجام داد که برای مخاطب ایجاد مزاحمت کند.
در این رابطه تنها نباید خود را محدود به این امر کرده و لازم است تبلیغات در اپلیکیشن ها و همچنین شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید. توجه به این نکته ضروری است که افرد کمی پیدا می شوند که شبکه های اجتماعی را در تلفن همراه خود نصب نکنند و از طریق دیگر مانند لپ تاپ اقدام به این عمل کنند.
به همین خاطر لازم است این امر را به عنوان شرایط جدید مورد توجه قرار دهید. بدون تردید روش های مختلفی در راستای تبلیغات وجود دارد با این حال ضروری است شما مدل مورد نیاز و مناسب خود را انتخاب کنید. در این رابطه الزامی وجود ندارد که صرفا خود را محدود به یک مدل کنید، با این حال تمرکز اصلی شما باید روی یک الی دو مورد باشد تا بازدهی مناسب حاصل شود.
3- تبلیغات چاپی
متداول ترین و رایج ترین روش در راستای تبلیغات بدون تردید تبلیغات چاپی بوده، با این حال قرار دادن آن در آخرین مورد لیست به این خاطر است که این روش هزینه بالا و جدای از آن مشکلات زیست محیطی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. درواقع دو روش فوق از امتیازاتی برخوردار هستند که آنها را به گزینه های مطلوب تری تبدیل می کنند. با این حال واقعیت این است که امکان کنار گذاشتن آن نیز وجود نداشته و ضروری است از این روش هرچند به ظاهر قدیمی استفاده کنید. تبلیغ در نشریات، استفاده از بنر و همچنین چاپ تبلیغ روی کارت و برگه از جمله راهکارها در این رابطه محسوب می شوند.
با این حال با توجه به این امر که همواره مشتری در انتظار چیزهای جدید است، نباید محدوده اقدامات تبلیغاتی خود را محدود به چند روش ذکر شده کرد. درواقع این حوزه به قدری باز و فضا برای کار دارد که می توانید با به کار بردن کمی خلاقیت، به نتایج فوق العاده دست پیدا کنید. در همین راستا به عنوان بخش پایانی به معرفی برخی از روش های نوین در این رابطه خواهیم پرداخت.
4- تبلیغات تشویقی
برخی از شرکت ها در راستای جذب مشتری اقدام به برگزاری مسابقات یا چالش هایی می کنند. این امر اگرچه ممکن است ارتباطی با نوع کسب و کار برند مذکور نداشته باشد، با این حال تجربه خاصی که بازار هدف از اقدام شما خواهد داشت، تاثیری عمیق و تکرار نشدنی روی آن می گذارد که بدون شک تا مدت ها از ذهن وی دور نخواهد شد. به همین خاطر در این رابطه می توانید اقداماتی را صورت دهید.
5- تبلیغات هنری
درج برند در یک فیلم شاخص یا حمایت و حضور در یک طرح هنری بدون تردید به افزایش شخصیت برند شما کمک خواهد کرد و توجه ها را به سمت شما سوق خواهد داد. با این حال بهتر است در این رابطه با توجه به سلیقه مخاطبان خود عمل کنید. برای مثال در صورتی که موسیقی حرف اول را در منطقه شما می زند، بهتر است توجه خود را به آن بخش اختصاص دهید.
6- تبلیغات انسانی
این امر که از افراد بخواهید محصول و برند شما را تبلیغ کنند نیز از راهکارهایی است که در صورت آنکه ایده جذابی را برای آن داشته باشید می تواند مورد استقبال و توجه بسیاری قرار گیرد. برای مثال دعوت از یک فرد مشهور برای حضور در یکی از نمایندگی های فروش شما، باعث هجوم طرفداران وی خواهد شد. با این حال در این رابطه پوشش رسانه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردا خواهد بود.
در آخر توجه به این امر ضروری است که پیام شما باید روشن و قابل درک باشد، در غیر این صورت تمام روش ها و راهکارهای معرفی شده نمی توانند نتیجه لازم را به همراه داشته باشند.
منبع: www.thebalance.com
با روش های جدید و اثرگذار دنیای تبلیغات آشنا شوید
این روزها، شاهد وجود روش های گوناگونی برای انتقال پیام از طریق تبلیغات هستیم. در این مطلب با روش های جدیدی در دنیای تبلیغات آشنا می شوید که در سراسر دنیا بسیار محبوب و اثرگذار هستند.
تبلیغات به شکل شگفت انگیزی تغییر کرده است و به ابزاری مهم برای ایجاد ارتباطات با مشتری و مصرف کننده بدل شده است. این روزها، شاهد وجود روش های گوناگونی برای انتقال پیام از طریق رسانه های مختلف تبلیغاتی هستیم. انواع روش های تبلیغات امروزی به مدد اینترنت و فضای مجازی، باعث شده است دست افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، به شدت باز شود.
حالا دیگر انواع روش های تبلیغات محدود به روش های قدیمی نیست. امروز ویدئوهای ویروسی یا همه گیر در سطح شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری در سایت ها، فضاهای گفت وگوی کاربران درباره برندها و… شکل انواع روش های تبلیغات را دگرگون کرده است. با ما همراه باشید تا به نقل از chetor با تغییرات رسانه های امروزی و انواع روش های تبلیغات بیشتر آشنا بشوید:
تبلیغات دیجیتالی
تبلیغاتی که در سطح اینترنتی می بینید، در حوزه تبلیغات دیجیتالی قرار می گیرند. در بسیاری از سایت ها، تبلیغات مختلفی وجود دارند و این تبلیغات یکی از روش های عمده کسب درآمد برای وب سایت نمایش دهنده آن هستند.
شیوه دیگر تبلیغات جدید، تبلیغات بومی هستند. این روش از تبلیغات نیز راه دیگری برای کسب درآمد وب سایت ها است و از طریق محتوایی مربوط به برند و محصول، متن یا مقاله ای آن را تبلیغ می کند.
تبلیغات دیجیتالی به شدت در حال رشد و تکامل هستند و از طریق بسترهای مختلفی چون فیس بوک، اسنپ چت و… باعث می شوند تا تبلیغات در سطح وسیعی از مخاطبان دیده بشود.
تبلیغات موبایلی و تلفنی
از میان انواع روش های تبلیغات جدید، تبلیغات تلفنی و موبایلی یا به عبارت کلی تر تبلیغات در سطح دستگاه های کوچک و قابل حملی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، به شدت رواج پیدا کرده است.
به کمک این دستگاه ها و استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و… به سادگی پای تبلیغات به این ابزارها نیز باز شده است، اما در استفاده از این رسانه ها نیز باید نهایت دقت و توجه را به کار برد، زیرا ممکن است بی برنامگی و تبلیغات انبوه باعث آزار مخاطبان شود.
هر یک از این روش های جدید تبلیغات در صورت اغراق و بی برنامگی می توانند موجب اثرات معکوس بشوند.
تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی در گذشته یکی از مهم ترین ابزارها در دستان صنعت تبلیغات بود اما امروز با وجود فناوری های گوناگون، تبلیغات چاپی کمی عقب نشینی کرده است. تنها موضوعی که همچنان باعث اثرگذاری تبلیغات چاپی می شود، تمایز و تفاوت آن است.
اگر تبلیغات چاپی برای هر محصول به شکلی متفاوت و چشم گیر طراحی و اجرا بشوند، می تواند مخاطبی را که از هجوم و گستردگی دنیای دیجیتال دچار دلزدگی شده، تحت تاثیرات مثبت قرار دهد. تبلیغات چاپی دارای سه زیرمجموعه است:
تبلیغات تناوبی
وقتی تبلیغات در نشریاتی با تاریخ انتشار مشخص منتشر می شود، یعنی در قالب روزنامه، ماهنامه و… به آن تبلیغات تناوبی گفته می شود. برای سال های متمادی این روش، یکی از مهم ترین انواع روش های تبلیغات بود و به واسطه آن میلیون ها مخاطب تصویر تبلیغ چاپی را در پشت مجله یا در صفحات میانی آن شاهد بودند.
بروشورها، برگ نامه ها و تبلیغات در نقطه فروش
این نوع از تبلیغات که در قالب برگه های تبلیغاتی، بروشورها و… منتشر می شوند، گاهی به شکل جداگانه و گاهی نیز در میان صفحات روزنامه ها و مجلات توزیع می شوند. این تبلیغات می تواند در قالب بروشورهایی شکیل و با جنس مرغوب روی پیشخوان بخش ارتباط با مشتری و… نیز قرار بگیرد. در این صورت عمر طولانی تری نسبت به برگه های کاغذی که در خیابان ها توزیع می شوند، خواهند داشت. نکته دیگر این است که این نوع آگهی ها نسبت به تبلیغات چاپی، امکان ارائه اطلاعات بیشتری را در قالب تبلیغات فراهم می کند.
تبلیغات پستی مستقیم
هر دو روش از انواع روش های تبلیغات که در بالا عنوان شد، می توانند در دسته این تبلیغات پستی مستقیم قرار بگیرند. در واقع، در این روش، محتوای تبلیغاتی برای مخاطبان از طریق پست فرستاده می شود.
این روش نیز می تواند بسیار خوب و موثر واقع بشود، البته تا جایی که مورد سوءاستفاده آژانس های بازاریابی قرار نگیرد. اگر در این روش، از تکنیک های خلاقانه و جذاب استفاده شود، تاثیر خوبی بر مخاطب خواهد داشت و او را بیشتر با برند و محصول و… آمیخته خواهد کرد.
تبلیغات چریکی
این روش تبلیغاتی تمام قواعد را درهم می شکند. در طول ۲۰ سال گذشته از آن استفاده شده است و با روش های غیرمرسوم و تکنیک های خلاقانه، خواهان جذب مخاطب و مشارکت بیشتر او در روند بازاریابی و تبلیغات است.
در این شیوه از تبلیغات، زمان و مکان اهمیت زیادی دارد. برای اجرای بازاریابی چریکی لازم نیست بودجه ای هنگفت در دستان شما باشد، تنها چیزی که نیاز دارید، ایده های بکر و خلاقانه تبلیغاتی برای جلب توجه مخاطب است. ابزار در دست این کمپین های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی و تبلیغات دهان به دهان مخاطبان است.
تبلیغات رادیویی و تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی از مهم ترین نوع تبلیغات در دهه های گذشته بودند، اما به مرور زمان و با توسعه فناوری های مختلف در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی، به تدریج از اهمیت و اثربخشی آنها کاسته شده است.
این رسانه ها قادر بودند جمع زیادی از مخاطبان را با خود همراه سازند. البته هنوز هم در ساعت های پربیننده مانند ساعت پخش بازی های ورزشی پرمخاطب، اثرگذاری این رسانه ها بسیار بالا است.
تبلیغات محیطی
هر گونه تبلیغات که مخاطب در بیرون از منزل خود با آن روبه رو بشود، در زمره تبلیغات محیطی قرار می گیرد. انواع تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، تبلیغات روی اتوبوس ها و… در این دسته بندی قرار می گیرد. حتی تلویزیون ها و صفحات نمایشگری که در میدان های بزرگ نصب می شوند و به ارائه تبلیغات می پردازند نیز در این دسته جای می گیرد.
تبلیغات خدمات عمومی
این دسته از تبلیغات برای آگاهی و اطلاع رسانی به عموم منتشر می شوند و جنبه تجاری ندارند. در گذشته، بستر و رسانه اصلی این دسته از تبلیغات، تلویزیون و رادیو بود ولی امروز در سایر بسترهای تبلیغاتی دیجیتالی نیز دیده می شوند.
تبلیغات نامشهود
یکی از انواع روش های تبلیغات، تبلیغاتی است که به طور غیرمستقیم در فیلم ها و برنامه ها صورت می گیرد. مثلا اگر در فیلمی شاهد استفاده چشمگیر شخصیت ها از یک برند خاص اتومبیل بودید، باید متوجه بشوید که تبلیغات نامشهود در حال وقوع است.
این روش از تبلیغات نیز اثرگذاری خوبی دارد و به تبلیغ کننده اجازه می دهد تا بر اساس اطلاعات و خواسته های جمعیت شناختی مخاطبان را هدف بگیرد.