بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال یک واژه کلی است که شامل کلیه تاکتیک های بازاریابی اینترنتی (صرف نظر از درونگرا یا برونگرا بودن آنها) می شود.
در خدمات بازاریابی دیجیتال دپارتمان مارکتینگ IQnet در حوزه دارایی های دیجیتال مارکتینگ و تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ همراه شما خواهد بود:
دارایی های دیجیتال مارکتینگ
- وب سایت
- پست های وبلاگ
- کتاب های الکترونیک (Ebooks)
- مقاله سفید یا وایت پیپرها (whitepapers)
در حوزهی تجارت و کسب و کار مقالات سفید مقالاتی دانشگاهی با مضامین بازاریابی هستند که خوانندگان آن انتظار دارند که در نگارش آنها استفاده از منابع معتبر و مهارت و تخصص بسیاری را شاهد باشند.
درحالی که نوشتن یک وبلاگ و کتاب الکترونیکی ممکن است در طی چند ساعت تا چند هفته انجام شود اما برای نگاشتن یک مقالهی سفید خوب ماه ها زمان لازم است. معمولا لحن به کار رفته در این مقالات جدی تر است و در مقایسه با وبلاگ ها پژوهشی تر هستند.
به دلیل کسالت آور بودن آنها است که بیشتر مردم دوست ندارند مقالات سفید را مطالعه نمایند. اما از آنجایی که می خواهند مطلع باشند، مجبورند از آنها که توسط متخصصان صنایع مربوطه نوشته می شوند استفاده نمایند.
- اینفوگرافیک ها (Infographics)
- ابزارهای تعامل
- کانال های شبکه های اجتماعی (Facebook، LinkedIn، Twitter، Instagram و...)
- کسب پوشش آنلاین (روابط عمومی (PR)، شبکه اجتماعی و بررسی ها)
- بروشورهای آنلاین و lookbook ها
-دارایی های برندینگ (لوگوها، فونت ها و ...)
تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ
بهینه سازی موتور جست وجو (SEO)
فرآیند بهینه سازی وب سایت یا سئو (SEO) به معنای دستیابی به رتبه های بالاتر در صفحات نتایج موتور جست وجو است که در نهایت منجر به افزایش ترافیک ارگانیک (یا رایگان) سایت شما می شود.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
خلق و ارتقای دارایی های محتوایی با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، جذب مشتریان فعلی و بالقوه رابازاریابی محتوا گویند. نیاز، سبک زندگی مخاطبان و ویژگی ها و لحن برند خود را مشخص کنید و با توجه به این موارد اقدام به تولید محتوای باکیفیت کنید، کارآمد بودن این رویکرد برای کسب و کارهای بیشماری ثابت شده است.
بازاریابی درونگرا یا ربایشی (Inbound Marketing)
بازاریابی ربایشی به چرخه کاملی اشاره دارد که طی آن مخاطبان به وسیله محتوا ابتدا جذب می شوند سپس به مشتری بالقوه و در گام سوم به مشتری و در نهایت به هوادار تبدیل خواهند شد. در بازاریابی ربایشی فرآیندی از داخل سازمان شکل می گیرد و هدف آن جذب مخاطبان و برقراری تعامل عمیق با آنها است به نوعی که پس از مدتی این افراد کاملاً جذب برند شما شوند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
به فرآیند ارتقای برند و محتوا از طریق کانال های شبکه های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و جذب مشتری برای کسب و کار را بازاریابی شبکه های اجتماعی گویند.
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
به راهکار جذب ترافیک به وب سایت از طریق پرداخت به ناشران با هر بار کلیک تبلیغ تان در سایت ناشر، پرداخت به ازای کلیک می گویند. این روش در واقع نوعی تبلیغات آنلاین محسوب می شود که افراد را به صفحات فرود سایت فرامی خواند.
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
نوعی از تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما به ازای تبلیغ و ارتقای محصولات و خدمات دیگری در وب سایت تان، کمیسیون دریافت می کنید.
تبلیغات بومی یا همسان (Native Advertising)
تبلیغات بومی یا همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که در اصل به شکل محتوا در پلتفرم در کنار سایر محتواهای غیرپرداختی ظاهر می شوند و به نوعی پست های دارای اسپانسر هستند ولی بسیاری از مردم تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام را نیز در این دسته قرار می دهند.
اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
منظور از اتوماسیون بازاریابی نرم افزارهایی است که با هدف اتوماتیک و خودکار کردن فعالیت های بازاریابی وجود دارند. بسیاری از دپارتمان های بازاریابی می بایست وظایف تکراری مانند بازاریابی ایمیلی، شبکه اجتماعی و دیگر فعالیت های مربوط به وب سایت را خودکار کنند.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبان شان استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ یک محتوا، تخفیفات یا رویدادها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین مردم را به وب سایت کسب و کارها هدایت می کند.
روابط عمومی آنلاین (Online PR)
روابط عمومی آنلاین عمل تأمین امنیت به دست آمده از پوشش آنلاین به وسیله نشریات دیجیتالی، وبلاگ ها و سایر وب سایت های مبتنی بر محتوا است. بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است ولی در محیط مجازی شاهد آن هستیم.
تعاریف